Sundhed er mange ting – også whiskeysauce i weekenden

Vi kender det alle sammen. Dårlig samvittighed når vi synder i hverdagen og i weekenden med usund kost. Det kan føles svært at overgive sig helhjertet til den totale livsstilsændring og et fuldstændigt fravalg af livets små glæder. I virkeligheden kan du faktisk få det hele og samtidig opleve at din krop bliver sundere. Du skal bare være bedre til at dele din uge op i hverdag og weekend. Nyd dine weekender med de små lækre fristelser og tænk dig om i hverdagen. På den måde behøver whiskeysaucen, lavet på fløde, ikke nydes med dårlig samvittighed.

Sundhed i hverdagen giver overskud til ugens udfordringer

Ingen tvivl om det sande i, at et liv med en god varieret kost er gavnligt for dig og dit helbred. Mange grøntsager, groft brød og kød i moderate mængder er vejen frem til et større overskud i hverdagen. Du vil nærmest straks mærke en forskel i din lyst og energi på jobbet og på hjemmefronten. Som hovedregel er det vigtigste at huske den varierede tilgang til dine madvalg. Så kan den lækre whiskeysovs nemt klemmes ind i weekenden. Tænk dine madvaner i hverdagen som nemme og lækre energiboosts. Havregryn med bær på toppen til morgenmad. En rugbrødsmad og resterne fra salaten i går aftes til frokost og en lækker omgang grøntsagspasta med linse/oksekødssauce til aften. Glem i alt dette ikke dine små mellemmåltider. Det er tit her, at den går galt for mange. Husk et æble, gulerødder, nødder eller lignende til de der svære øjeblikke i løbet af dagen, når dit blodsukker er lavt.

Giv din motion mening i hverdagen

Efter arbejde kan det virke fuldstændig uoverskueligt at skulle ud af døren igen for at dyrke motion. Motion er nødvendig for din generelle sundhed, men den behøver ikke at være en plage. Inkorporer den aktivt i din hverdag. Tag cyklen på job. Løb ned i børnehaven efter ungerne og lad dem cykle ved siden af på vej hjem igen. Gå en tur inden eller efter aftensmaden. Brug ti minutter af din frokostpause på at gå en tur. De små ting i hverdagen bliver sammenlagt til en god omgang motion, der holder styr på kalorierne.

Endelig weekend

Nå du så får weekend, så er det pludselig mere legitimt at nyde livets små glæder. Giv dig selv lov til den gode bøf og den hjemmelavede wiskeysauce. Det er ikke den ene omgang sauce i løbet af en hel uge, som får korthuset til at vælte og som sætter din generelle sundhed over styr. Tværtimod kan det, at give sig selv lov til at synde en smule, øge din psykiske sundhed. Vi må ikke glemme hyggen og selv om det bestemt er muligt at gøre daglig motion og sund kost til hyggelige beskæftigelser, så er det meget rart at vide med sig selv, at man godt må få lov, når ugen er ved at være omme. Kombiner gerne din weekends gastronomiske udskejelser med aktiviteter sammen som familie. Gå nogle lange ture i naturen, spil en fodbold kamp mod ungerne eller noget helt tredje. På den måde er i garanteret en både mental og fysisk sundhed, som kun kommer godt tilbage igen.