Lær at kontrollere din frygt

Det er meget moderne at tale om angst og frygt. Der er dog stor forskel på de to begreber, da angst ofte knytter sig til en grad af socialangst, mens frygt er et begreb, der handler om forskellige ting, vi kan være bange for – som f.eks. højder, edderkopper, små rum etc.

Frygt er dog noget, vi har mulighed for at påvirke ved at tilvænne os situationen, der gør os bange eller nervøs. Her kommer et par gode råd, til dig, der gerne vil arbejde på at tage kontrol over de situationer, der gør dig utilpas.

Udsæt dig selv for frygten

Det lyder skørt at udsætte sig selv for noget, som man ikke er tryg ved. Men ikke desto mindre er det en terapeutisk tilgang, der i mange tilfælde er yderst gavnlig. Se din frygt i øjnene ved at tilvænne dig den gradvist. Er du bange for edderkopper? Så studer dem fra afstand, kom tættere på, og hold endda måske en lille én i egne hænder med tiden. Det lyder måske farligt nu, men med gradvis tilvænning kan det blive en realitet.

Vær sammen med andre mennesker

Er du bange for noget, kan det være en stor hjælp at få andres støtte. I Middelfart kan man tage på bridgewalking som en del af en gruppe, der går sammen op i højderne, i Aalborg kan du blive lukket inde i et mindre rum og samarbejde med andre for at komme ud. Du bør naturligvis ikke kaste dig ud i eventyr ala disse, men efter at have arbejdet med gradvis tilvænning, kan du sammen med andre se din frygt i øjnene.

Tal med dig selv om det – brug din indre dialog

Indre dialog er et stærkere våben, end mange regner med. Sig til dig selv, at du KAN, og tro på det. Det er dig selv, der skal tage det første skridt, og derfor er det vigtigt, du har samlet selvtillid og kan fortælle dig selv, at det hele nok skal gå.

Stil dig evt. foran spejlet og se dig selv i øjnene. Tal med dig selv om, hvordan du overvinder din frygt, og hvorfor der er vigtigt for dig. Du er dit eget stærkeste våben.