Gode råd og tips til den vedvarende mentale sundhed

Det kan godt være, at den danske befolkning ifølge mange undersøgelser er en af de lykkeligste i verden, men det betyder ikke, at der ikke er mange, der har det svært. Selvom vi efter sigende skulle være så lykkelige, er vi et af de folkefærd, som er mest flittige i forhold til at benytte psykologer og diverse lykkemedikamenter.

Hvis du er en af dem, der ikke altid føler dig helt i balance, vil det være en god ide at læse videre, i det der følger for at få inspiration til, hvordan du kan få en mere mental sund tilværelse.

Overvej behandling

For rigtig mange danskere er det tabu at have det godt. Hvordan kan jeg have det dårligt, når alt ellers er i skønneste orden? Det stiller spørgsmål stiller rigtig mange danskere sig selv, hvilket bare resulterer i, at de får det endnu dårligere.

Derudover resulterer denne tendens i, at de fleste danskere først gør noget ved det, når det er blevet så slemt, at det er svært at gøre noget ved det. Sådan bør det ikke være. Det er jo ikke heller sådan, at man først får ryggen fikset, når den er brækket. I danskernes øjne bør der ikke være nogen forskel i at behandle mental og fysisk sundhed. Hvis du har det dårligt mentalt, er det bare om at gøre noget ved på samme måde, som du ville gøre noget ved, hvis du har virkelig ondt i ryggen.

På samme måde som du ville gå til behandling i form af en fysioterapeut eller kiropraktor, bør du gå til en behandler, hvis du føle dig i ubalance. Det kan for eksempel være kognitiv terapi. Kognitiv er en moderne behandlingsform, der på en naturlig måde giver dig værktøjer til at bekæmpe den dårligdom, der finder sted i dit sind.

Få styr på hverdagens praktikaliteter

Hvad der nogle gange kan virke som dårlig mentalt helbred, kan til tider tage form som dovenskab. Det er svært at indrømme overfor sig selv, men det er ofte tilfældet. Man kan simpelthen ikke overskue de mange praktikaliteter, der hænger sammen med det at leve, og når man efter en længere periode har negligeret dem, begynder det at manifestere sig i sindet.

Hvis du over en længere periode prokrastinerer dine opgaver, vil det altså til sidst fylde så meget i din bevidsthed, at det vil påvirke din selvfølelse og derved også din tilfredshed med tilværelsen.

Hertil er det de små ting, der tæller. Det er ikke fordi, du skal overdrive, så det ikke er noget, du kan holde. Det handler bare om at finde den gyldne middelvej, hvor du hele tiden får gjort dine ting i et passende tempo, du kan holde til over en lang periode.

Som sagt det er de små ting. Det kan være regelmæssigt at vaske sine håndklæder, få ordnet sin forskudsopgørelse og så videre. Hvad det er, er egentlig underordnet. Det er nemlig forskelligt fra person til person, hvad der virker uoverskueligt.

Træning, spisevaner og søvn

Ja, der skal ikke skrives meget om disse ting. De bliver bare nævnt, fordi de er så altafgørende for din mentale sundhed. Det er utrolig vores stor sammenhæng der mellem at gøre disse ting og have det godt. Alligevel er der alt for mange danskere, der negligerer denne treenighed for andre ting, de af en eller anden årsag anser som vigtigere. Vær ikke en af dem!