Forbedr din mentale sundhed med mindfullness

Er du en af de mange som har prøvet Yoga, Meditere eller et hav af andre ting? Ihvertfald er mindfulness en træning hvor man går ind og arbejder med opmærksomheden… Så ønsker du at vågne op og være opmærksom på det liv som du lever netop i dette øjeblik og nyde det?? Følg med og læs mere! 

Hvorfor mindfullness? 

Rigtig mange mennesker, du kender sikkert også selv mange og hvis ikke, kan du nok spejle dig selv i følgende. Mange mennesker styrter rundt, faktisk overbelaster sig selv helt ud til et stadie hvor de er helt udkørt. Problemet er at vi konstant fylder tiden i livet med noget… Hvad end det er overarbejde, tv’et, mad eller snak… I hvert fald glemmer størstedelen af os at mærke efter og håndtere den smerte eller glæde, der også er forbundet med at være menneske og faktisk håndtere den. 
Mindfulness går altså ud på at vågne op til det liv som du lever lige nu (altså leve i nuet). Hvis man lige tænker over det, lever rigtig mange enten med associationer fra fortiden, eller tanker om fremtiden. I stedet for at gøre hver dag til en dejlig dag, bøvler man altså i stedet rundt med tanker oppe i hovedet over ting der er sket, eller ting der i fremtiden kan komme til at ske. Så ønsker du at forbedre din mentale sundhed ved at undgå bekymringer om hvorfor ting er gået som de er gået, eller hvordan livet ”kan være”? Så benyt dig eventuelt af nogle andre mindfullness-forslag artiklen vil indeholde.  

Hvad er det? 

Begrebet mindfulness stammer fra buddhismen. Ifølge buddhismen fører vores langvarig jagt på lykke og for mindskning af smerter, mental som fysisk, kun dårlige ting med sig i form af frustration, lidelse, angst og depression. Faktisk menes det, at sindet narrer os hver især til at tro, at livet et andet sted er bedre end lige her hvor du faktisk er. Dermed handler mindfulness altså om at leve i nuet. 

Hvordan lever jeg i nuet? 

Kort og godt kan man i det man enten opdager eller bliver bliver bevidst om at man ikke er i nuet, bevidst flytte sin opmærksomhed tilbage ved at bruge sanserne. Altså lytte, smage, se, mærke eller dufte øjeblikket omkring hvor du skulle befinde dig i netop det øjeblik. Mangler du måske en pause, måske til en ferie, kan du finde lån på Monni.dkog gå i gang med at benytte dig af mindfullness fra starten af ferien. 

Opmærksomhed! 
Opmærksomhed er et meget vigtigt punkt når du arbejder med mindfulness. Det der dukker op, acceptere du! -Det betyder ikke at du kan lide alt der dukker, men at du tager dig af det uanset hvad der skulle dukke op. Uanset hvilke tanker eller følelser der skulle komme i takt med en ukendt overraskelse, bør du være opmærksom og mærke hvordan det påvirker dig og arbejde videre ud fra netop det perspektiv. I den virkelige verden kan det dog være svært at tage sig af alt det der skulle dukke op i løbet af dagen. Derfor kan en meditation når du eventuelt kommer hjem fra en arbejdsdag være en rigtig sund tradition til at øge din mentale sundhed. 

Meditation! 
Mange af os forbinder meditation med ben i kryds, hvor pegefinger og tommeltot danner en cirkel mens albuerne er på knæene… Men faktisk betyder meditation bare at man bevidst koncentrerer sig. Her skal du så være stille og koncentrere dig om den strøm af tanker. Dog er denne strøm af tanker ofte om hvor rigtig eller forkert man har ageret i fortiden, eller hvor godt livet ville være hvis en eller anden vilkårlig ting indtræf. Mindfulness-meditation er at være til stede i nuet, og at man i sine tanker er kærlig og venlig imod dig selv. 

Som du nok kan ligge genkende til, bruger man altså ofte sine øjeblikke på at brokke sig over tingene som de er… ”Hvorfor er der altid rødt lys for mig!??” eller ”Det her job er røvsygt, men jeg er nødt til det fordi jeg mangler pengene” Osv. Osv. Osv.… Luk i stedet øjnene eller kig på noget smukt og tænk over noget godt. Brug dine sanser, luk øjnene, tænk positivt, mærk noget med dine hænder, tag en dyb vejrtrækning og mærk det øjeblik du befinder dig i lige nu!