Det kan du selv gøre mod din tandlægeskræk

For nogle er turen til tandlægen den rene barnemad. For andre er det et sandt mareridt, hvor forventningen om at der skal bores og bankes i tænderne afholder personen fra at opsøge tandlægen. Det kan få kedelige konsekvenser som dårlig mundhygiejne og usunde tænder. Her får du Teamtands, der er tandlæge i Taastrup, egne råd til, hvad du selv kan gøre, hvis du lider af tandlægeskræk:

  • Vær bevidst om din tandlægeskræk. Erkend at du er en af mange, der er bange for at gå til tandlægen, men at det er helt normalt og et problem for rigtig mange mennesker. Når du erkender, at du lider af tandlægeskræk, så bliver det også lettere at dele med tandlægen. Og bare rolig, din tandlæge har fuld forståelse og viser dig hensyn under hele behandlingen.
  • Udtryk dig undervejs. Ved du, at du ikke kan klare, at tandlægen behandler dig længe ad gangen? Så husk at fortælle, at du har brug for små pauser undervejs. Hvis du kommunikerer med din tandlæge, får han eller hun lettere ved at give dig en positiv oplevelse.
  • Træn dig mere afslappet. Ved du, at du stresser og ikke kan slappe af hos tandlægen? Så træn afslapningsøvelser, du kan anvende, når du ligger i stolen. Få styr på din mave og din vejrtrækning og lær trinvis og tage kontrol over situation – i det omfang, der er muligt.
  • Bed om lattergas eller lokalbedøvelse. Er du meget nervøs for din behandling? Så sørg for at bede om lokalbedøvelse eller lattergas, så du ikke mærker noget eller kan fokusere på situationen.
  • Medbring en bekendt. Ved du, at du har lettere ved at være hos tandlægen, hvis du har selskab? Så tag en bekendt med til besøget og sørg for at have kontakt og støtte fra personen under din behandling. Tandlægen vil fuldt ud forstå, hvis du vil have selskab, og da det også gør tandlægens arbejde lettere, vil du blive mødt af velvilje i forhold til at medbringe eget selskab.
  • Brug den samme tandlæge. Det er vigtigt at føle sig tryg under behandlingen. Brug derfor den samme tandlæge hver gang, så du nærer tillid og føler dig tryg i situationen.