De mange sundhedsmæssige fordele ved svømning

Svømning er en træningsform der passer til de fleste. Der er tale om en motionsform, der passer til alle aldre, vægtgrupper samt ikke kræver den store investering at komme i gang med. Derudover er træningsformen velegnet, hvis man har behov for skånsom træning, hvilket også betyder at mange skadede sportsfolk kan benytte svømning som substitut til deres primære sport.

Træning medfører generelt en lang række sundhedsmæssige fordele og svømning er ingen undtagelse. Nedenfor gennemgås de mest gennemtrædende fordele ved svømning for både krop og sind.

Fordele for kroppen

Svømning er en motionsform, der forbedrer kondition og styrke, og samtidig er skånsomt for muskler, led, knogler. Den skånsomme effekt skyldes den vægtløse tilstand man befinder sig i, i vandet. Belastningen reduceres med 50 % ved talje-dybt vand, mens der er tale om hele 75% reduktion, når vandet går til brystet.

Ved svømning forbrændes kalorier som ved de fleste andre sportsgrene. Med svømning træner man dog stort set hele kroppens muskelgrupper med fokus på bestemte områder, alt efter hvilken svømmeteknik der anvendes.

Svømning kan ikke bare bruges til at komme i form, men også til at vedligeholde kondition. På grund af de muskelgrupper der anvendes, er svømning især et godt substitut til løb og cykling. Det betyder at løbere og cykelryttere, kan holde deres kondition ved lige, hvis de i perioder ikke kan løbe eller cykle enten pga. vejret eller pga. skader.

Når man gir den gas med svømningen, kommer pulsen ligeledes op, og risikoen for livsstilssygdomme reduceres. Dertil kommer at træningen styrker hjertemuskulaturen.

Fordele for sindet

Foruden de kropslige fordele har svømning også en række fordele for sindet, som helt eller delvist hænger sammen med de kropslige. Når de kropslige sundhedsmæssige fordele indtræder, vil man typisk opnå højere livskvalitet, fordi man med træning lever et længere og sundere liv. Derudover kan svømning, hvis indøvet, have en afstressende og meditativ effekt. Det er dog væsentligt at have styr på teknik, så træningen optimeres mest muligt, og du herved ikke træner ”forkert”, og dermed opnår modsatte effekter.

Folk der træner meget, bliver ofte lettere stressede og depressive over ikke at kunne fortsætte træningen og holde formen ved lige. Netop fordi at træningen er skånsom, giver svømning en opløftende effekt for disse skadede, som herved kan holde konditionen ved lige.

Kom nemt i gang

Det kræver ikke alverden at komme i gang med svømmetræning. Der er tale om lave omkostninger til badetøj og svømmeudstyr. Både som øvet og som nybegynder inden for svømning er der mulighed for at få professionelle råd og vejledning om badetøj og svømmeudstyr fra tidligere elitesvømmere – Dette koncept har en ung iværksætter, som også er tidligere elitesvømmer, haft succes med. Dette kan man finde flere informationer om på watery.dk/pages/presse.

Foruden lave omkostninger til svømmeudstyr er træningen også forholdsvis fleksibel i forhold til lokation, da de fleste større byer har en svømmehal. Om sommeren er der også rig mulighed for at tage en dukkert i havet og samtidig svømme træne.